بیوگرافی معمارانمعماریهنر

یورن اوتزن – معمار منحنی های منظم و دیاگرام های پیچیده

یورن اوتزن در سال ۱۹۱۸ در کپنهاگ دانمارک به دنیا آمد. پدر اوتزن مدیر کارگاه کشتی سازی در دانمارک بود و اوتزن در سن ۱۸ سالگی شغلش افسری کشتی رانی بود و بعد وارد عرصه معماری می شود و بیشتر آثار آن در دانمارک است. اوتزن در ۲۹ نوامبر ۲۰۰۸ در کپنهاگ دانمارک در سن ۹۰ سالگی بر اساس حمله قلبی در خواب فوت کرد.

زمینه فعالیت

در سال ۱۹۴۲ از آکادمی هنرهای زیبا فارق التحصیل شد و به دلیل جنگ جهانی دوم به سوئد رفت و در دفتر استکهلم  (Hakon Ahlberg )  مشغول کار شد.سپس به فنلاند رفت تا با آلوار آلتو کار کند. اوتزن همواره از آلوار آلتو.گونار آسپلوند و فرانک لوید رایت به عنوان مهم ترین اشخاص ذکر میکرد.

یورن اوتزن در طول دهه بعد سفرهای بسیاری انجام داد و از مراکش، مکزیک، ایالات متحده، چین، ژاپن، هند و استرالیا دیدن کرد که مقصد آخری، به عامل مهمی در زندگی وی تبدیل شد.

مبانی فلسفی

سبک

معماری دوره ی مدرن متاخر

تاریخ

۱۹۲۴ – ۲۰۰۸

مکان

بیشترین آثار وی در دانمارک بوده ولی اوتزن به خاطر کار اپرای سیدنی معروف شد. از کشورهای فنلاند و سوئد و کشورهای دیگه نیز دیدن کرده است .

بیوگرافی معماران معماری هنر  بیوگرافی   بیوگرافی معماران معماری هنر  بیوگرافی

ویزگی سبک معمار

یورن اوتزن در کارهایش از منحنی های منظم که با دیاگرام پیچیده و ساده الهام می گرفت استفاده می کرد. یعنی درست زمانی که ابر سازه ها و ساختمان های بزرگ در حال ساختن بود. با وجود این طراحی و هم تافتگی (کمپلکسیتی) با دیگر هنرهای تجسمی اوتسن حرف نخست را می زد .

مبانی نظری

گرایشات فکری

یورن اوتزن فرزند معمار شناخته شده ی کشتی در دانمارک بود و از سن ۱۸ سالگی در طراحی کشتی به پدرش کمک می کرد. چند تن از اقوام ایشان قایقران ماهر بودن. او کار خود را با طراحی ماکت و ترسیمات نیز آغاز کرد. اوتزن با معمارهای زیادی همکاری کرد و آموزش دید و در همین حین با یکی از دوستان پدرش آشنا شد که به اوتزن هنر مجسمه سازی را یاد داد و به این هنر علاقه مند شد.

افکار این معمار مخلوط جالبی از منابع و الهامات که از خطوط منحنی که پدرش در طراحی آن ها مهارت داشت تا فضای سبز سایت آزتک در مکزیک و طراحی فضای سبز قلعه های قرون وسطای دانمارک که مونته آلبان انجام داده است، را دربرمی گیرد.

مبانی طراحی

اوتزن از طرح های طبیعی و سنتی نیز استفاده میکرد.

طرح های یورن اوتزن در نوع خود بی نظیر بود و قبل از هرچیزی، در دورنمای خود بیننده را به یاد تندیسی عظیم می انداخت تا یک پدیده معماری، که در زمین و آسمان و افق (کف و سقف و دیوار) خلاصه می شود.

معرفی آثار

خانه اپرای سیدنی در استرالیا

تاریخ احداث ۱۹۷۳ – ۱۹۵۹

سبک اثر معماری دوره مدرن متاخر

بیوگرافی معماران معماری هنر  بیوگرافی

ویژگی های شاخص

بعد از جنگ جهانی دوم یک انقلابی در راستای عصر ماشینی شدن رخ داد که طراحان را به سوی تأثیرگیری از فرمهای طبیعی و یا سنتی سوق داد.

مسابقه‌ای در سال ۱۹۵۶ بین ۱۲۸ طرح . طرح اوتزن انتخاب شد و برنده شد. او در توصیف طرح سقفها و دیوارها را طوری توصیف می‌کند که گویی قصد شکل دادن یک مجسمه بزرگ را دارند.

یورن اوتزن یکی از بناهای جریان‌ساز و آیکونیک سال‌های پایانی دوره مدرن در معماری ست که خیلی سریع به نمادی برای استرالیا تبدیل شد و منحنی‌های سازه اصلی آن آن‌قدر در جهان مشهور شد که امروز شاید کم‌تر کسی را که با رسانه‌های دنیا در ارتباط باشد بتوان یافت تا تصویری ذهنی از این سازه نداشته باشد

نکات خاص

پیچیدگی دیاگرام‌هایی که اوتزن بر اساس آن‌ها طرح سازه‌ی اپرا را اتود کرده‌است بسیار به تحلیل‌های پیچیده‌ای شبیه است که امروزه ما بر معماری‌های اعجاب‌آور باستان ترسیم می‌کنیم.

در ساخت هم اپرای سیدنی با بهره‌گیری از سیستم پوشش صفحات حساب‌شده‌ای که بر روی سازه‌ی خاص آن قرارمی‌گیرد در زمان خود و حتی تا امروز پروژه‌ای خاص به حساب می‌آید. صفحاتی که با وجود تغییر ابعاد گسترده در طول سطح به طوری با یک‌دیگر ترکیب شده‌اند که امروزه تصور ساخت آن‌ها در پنجاه سال گذشته بدون وجود فرآیندهای فن‌آورانه ساخت رایانه‌ای امروز بسیار سخت است.

گنبدهای به کار رفته در اپرای سیدنی برگرفته و الهاماتی از گنبد مساجد محسوب می‌شود. گنبدهای کاشیکاری شده در مساجد شهرهای اسلامی از فرمی همچون این سقفها برخوردارند نتیجه طراحی او تبدیل به یک پروژه معماری و یک مشکل سیاسی شد. چرا که در آن زمان بودجه کافی برای احداث پروژه در دسترس نبود به همین دلیل او به تست استفاده از لایه‌های نازک بتن به صورت پوسته‌ای پرداخت که بعدها بعد از سه سال توسط مهندسین ثابت شد که این سازه کاربردی می‌باشد.

در ساختن بنا از فرمهای پیش ساخته‌ای استفاده کردند که آن طاقهای نوک تیز را بر روی خود سوار می‌کردند.

طراحی اوتزن کاملاً درست از آب درآمد و فرمهای انعطاف پذیر بوجود آمده که سطوح شیشه‌ای و سقفهای صوتی را در بر می‌گرفت از بیرون همچون موجهای خروشانی که به شکستن یکدیگر پرداخته‌اند به نظر می‌آورند.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + دوازده =

بستن