تاریخ معماریتاریخ معماری جهانتاریخ معماری جهان تا معاصرمعماریهنر

هند , چین و ژاپن

هند و چین و ژاپن

تاریخ معماری تاریخ معماری جهان تاریخ معماری جهان تا معاصر معماری هنر  تاریخ معماری

تحقیقات نخستین نمونه فرهنگ بزرگ هند را در هزاره سوم قبل از میلاد در اطراف دره سند نشان می دهد که مهم ترین آثار آن عبارتند از:

 

-۱ شهر موهنجودارو در پاکستان امروزی

هند

-۲ شهر هاراپا در پاکستان امروزی

این تمدن، مربوط به سه هزار سال پیش از میلاد بوده

سایر تمدن های هندی:

با مهاجرت آریاها به هند هنر و تمدن هند از قرن ششم قبل از میلاد به یک هنر مذهبی تحت تأثیر دو دین بزرگ آیین بودا و آیین هندو قرارگرفت.

معماری عصر بودایی :

 

تاریخ معماری تاریخ معماری جهان تاریخ معماری جهان تا معاصر معماری هنر  تاریخ معماری

 

  1. سر ستونی از کاخ آشوکا:

از جمله آثار باقیمانده سر ستونی از کاخ آشوکا در منطقه ” سارنات ” هندوستان است که چهار شیر پشت به پشت روی آن حکاکی شده اند . آنها غالب و شکل ایرانی دارند، در زیر آنها نقوش برجسته ای از فیل و گردونه آیین بودا به نماد چرخه زندگی و حیات رسم شده و زیر این کتیبه نیلوفر آبی سنگی بزرگی حجاری شده است که در معماری ایران بسیار به چشم می خورد ؛ نماد نیلوفر، در هنر چین و ژاپن نیز دیده می شود.

۲٫معابد غاری:

محل خلوت و تن آسایی و آرامش رهروان زنده دل بودایی بود که در سنگهای کوه بنا می گردید. غالباً سردر آن نعلی شکل بود و با ستونها ، دیوارهای سنگی و رواق های خوش نقش تزئین می شد و داخل غار را ستونهای مزین و سر ستونهای جانوران به حالت نقش برجسته تشکیل می داد. درون معبد تالاری برای اجتماع بود و در انتهای آن محرابی که بقایای اجساد مردگان مقدس در آن قرار می گرفت و در طول تالار دو ردیف ستون شبستان را از راهروهای کناری جدا می کرد.

غار لوماس ریشی :غارها در دل صخره ها

معبد غاری کارلی:

تاریخ معماری تاریخ معماری جهان تاریخ معماری جهان تا معاصر معماری هنر  تاریخ معماری

هند

در فاصله میان ” بمبئی ” و ” پونه ” از کهن ترین و زیبا ترین معابد غاری است که در سال  ۵۰ میلادی ساخته شد و برای ساخت آن قله یک تپه را خالی کرده و معبدی با طول ۳۸ متر و ارتفاع ۱۴ متر بنا کردند، صحن مرکزی به استوپایی در انتها منتهی می گردد. در دو طرف صحن دو ردیف ستون با سر ستونهای زنان و مردان فیل سوار احداث شده که پشت آنها راهرو می باشد.

اطراف در ورودی فیل های غول پیکر نقش شده اند به همراه پیکره های موجدار زنان و مردانی که با حالت خشک و بی حرکت نقش برجسته های استوپا در داخل تناقض دارند.

هند

۲– غارهای آجانتا:

تاریخ معماری تاریخ معماری جهان تاریخ معماری جهان تا معاصر معماری هنر  تاریخ معماری

هند

دارای بزرگترین و مهمترین نقاشیهای بودایی است. این مجموعه غارها گاهی دارای ستونهایی است که در پایین چهار گوش و در بالا مدور بوده به نوارهای گل آذین ختم شده . این غارها ترکیبی از معماری و پیکره تراشی محسوب می گردند.

برج بوده گایا:

تاریخ معماری تاریخ معماری جهان تاریخ معماری جهان تا معاصر معماری هنر  تاریخ معماری

هند

از جالبترین معابد بودایی با طاقهای جناقی (تیزه دار) که در قرن اول میلادی بنا گردید.

معماری عصر بودایی :

استوپا:

تاریخ معماری تاریخ معماری جهان تاریخ معماری جهان تا معاصر معماری هنر  تاریخ معماری

هند

در دوره کهن پشته خاکی بود که بر گوری قرار داشت، بعدها  به بنای گنبد یادبودی به منظور نگهداری جسد پارسای بودایی تغییر شکل داد. استوپا محل حفظ خاکستر مردگان ، نماد مرگ بودا ، نشانه آیین بودایی و محل پرستش محسوب می شود.اکثر استوپاها از گنبدی آجری که       دکلی روی آن بر افراشته شده و اطرافش را نرده های سنگی پوشانده ساخته شده اند و روی نرده ها با نمادهای بودایی تزئین شده، قدیمی ترین استوپا در بارهوت هندوستان واقع است.

۱– استوپای سانچی:

تاریخ معماری تاریخ معماری جهان تاریخ معماری جهان تا معاصر معماری هنر  تاریخ معماری

معروفترین استوپای آجری هند ،که ورودی آن از سمت جنوب به صورت پلکانی به داخل راه دارد ارتفاع گنبد آن از زمین ۱۵ متر است و ساقه آن ۶ متر بلندی دارد. در بالای گنبد فضای مربعی به نام ” هاریکا ” قرار دارد و وسط آن دکل مزین با چند پر نصب شده  دور تا دور محل استوپا را   نرده سنگی گردی می پوشاند که از چهار سمت دارای چهار دروازه می باشد.

آیین هندو:

آیین هندو از حدود قرن دوم یا اول ق.م مجدداً به اوج قدرت میرسد و شاهکارترین آثار معماری هندوان را به وجود میآورد.

آثار هنر و معماری آیین هندو:

-۱ معابد الفانتا (سده ششم م): ۲- معبد وینشو (سده ششم م)

-۳ معابد راتهاها (پنج معبد مستقل) مهمترین آنها معبد دهارامارجا است.

-۴ معابد موکت شوارو بهوونشوار

-۵ معبد کارناریا ماهادو در کاجوراهوا هند ( ۱۰۰۰ م)

معماری معابد هندو:

آئین هندو در قرن اول و دوم قبل از میلاد به اوج قدرت رسید.

۱– غارهای اِلفانتا:

در سده شش میلادی با ساخت تالار ستوندار عظیمی با حدود ۳۰۰ متر مربع درون قله ای بنا گردید . سردیس شیوا در مقام خدای خدایان شبیه سازی شده است و وجود سردیسهایی که سه چهره را شامل می شود به همراه افسانه شیوا که بر دیوارها کنده شده اند بر عظمت این کاخ می افزایند.

۲– معبد ویشنو:

در اوایل سده شش میلادی در شمال هند بنا گردید . این نیایشگاه سنگی محل اقامتگاه خدا محسوب می شود و ملزم به رعایت ساخت اتاقکی برای تمثال یا نماد مورد پرستش است این اتاقک دیوارهای جسیم و سقف سنگی دارد تا بتواند خدا را در خود نگاه دارد. معابد هندو   علاوه بر محل اقامت خدا و نیایشگاه بودن ، نماد انسان ازلی ( پوروسا ) هم محسوب می شوند.  نقشه آن براساس ماندالا یا نمودار جادوئی کیهانی است و در کل باید این معابد را به عنوان یک اثر مجسمه یا پیکره تراشی تجسم کرد نه یک اثر معماری

معماری معابد هندو:

هند

آئین هندو در قرن اول و دوم قبل از میلاد به اوج قدرت رسید.

۳– معبد لادخان:

مانداپا: تالار ستوندار

شیکبارا:برج مربع شکل در بالای اتاق مقدس

گابراگریها:مکان مقدس معابد هندو

۴– معبد موکتشوار :

– ۳ معماری معابد ” جین” :

آیین جین از مهمترین آئینهای هندی است که به معماری علاقه خاص نشان داد و پیروان آن در سده ۱۱ و ۱۲ میلادی  زیباترین معابد هند را بنا کردند.

نقش معابد ابتدا نقشه معابد غاری بودایی بود سپس نقش معابد ویشنو و شیوا را بر فراز تپه ای بر افراشتند گرچه از درون بسیار پیچیده بود ولی نمایی ساده داشت ، تقوای

جین ها باعث شد پیکره نامداران جین را در این معابد قرار دهند.

معبد جین در “ایهلی” :

تاریخ معماری تاریخ معماری جهان تاریخ معماری جهان تا معاصر معماری هنر  تاریخ معماری

تقریبا به سبک یونانی است ، با شکل مربع و ستونهایی در بیرون یک رواق با یک اتاق مرکزی در داخل.

در معابد جین ها و معابد هم عصرشان انتقال از شکلهای مدور نیایشگاههای بودایی به سبک برج دار هند قرون وسطی و رسیدن از شبستان محصور با ستونها به سالنی که در پشت آن زاویه ای است که رویش برجی حجاری شده که به صورت طبقه طبقه است و    بیشتر معابد هندو در شمال به همین سبک بنا گردیدند.

در آثار هندی پرداختن به جزئیات بسیار مشهود است . گرچه در شمال هند بیشتر آثارنابود گردید ولی در جنوب هنوز آثاری با عظمت مشهود است .

طرح ساختمانی آثار جنوبی متشکل از سه عنصر بود :

۱- دروازه ، ۲-  ایوان ستوندار ، ۳-  برج که تالار اصلی و زاویه دار را در خود داشت.

چین

آئین های چین باستان :

در چین ادیان و فلسفه های گوناگونی رواج داشت که مهمتـــرین آنها اندیشه های کنفوسیوسی ، دائوئی ( تائوئی ) ، و بودایی بود . کنفوسیــوس ( ۴۰۷ –۵۵۱ ق.م ) مبلغ وفاداری و نظم و احترام بود . فلسفـــه او بر بنیان ذن یعنی عواطف و مهر و محبت انســـانی قرار داشت . عشق به ابا و گذشتگان در اندیشه کنفوسیوس جایگاهی ارجمند داشت .

لائوزی ( قرن شش ق . م ) بنیانگذار دائوئیسم بود . به عقیده او انســان در حقیقت جزئی از کاینات است و باید به طــــور تام و تمام با آن همساز و همنـــوا باشد . کاینات تابع اصول “ یین ” و “ یانگ ” است . یین نیروی مؤنث و یانگ نیروی مذکر است . نماد دائوئیسم بیانگر اتحاد یین و یانگ است .

آئین بودایی در حدود قرن دوم میلادی از طریق جاده ابریشم کــــه راهی بازرگانی بود ، از هند به چین رسید . بخشی از معماری معابد چین مربوط به آیین بودایی است .

تمدن چین

قدیمیترین آثار مسکونی چین را می توان در نواحی جلگه ای چین حد فاصل دو رودخانه عمده بزرگ یعنی رود زرد (هوانگ هو ) و رود آبی

(تسی یانگ) یافت.

آثار هنر و معماری چین

به جهت آنکه چینی ها بناهای خود را با مصالح کم دوام میساختند از تمدنهای آنها آثار زیادی باقی نمانده و تنه ا آثار باقیمانده آنها

عبارتنداز:

-۱ معابد (کنفوسیوسی، لائوسته، بودایی) ۲- پاگوداها ۳- قصرها ۴- دیوار بزرگ چین ۵- خانه چینی ۶- دیره ا ۷- آرامگاهه ا ۸- معابد صخره ای(غاری چین)

خانه جینی ها

اولین سکونتگاههای چینی گودالهایی هستند که به صورت دایره ساخته شده اند و روی آن را با شاخ و برگ درختان پوشانده اند .

از نظر تزئینی نمونـــه های خانه گلی دوره هان کاملا شبیه سبک های موجــــود در چین است . مدخل اصلی در داخل توسط “ مانع ارواح ” ( دیواری در مقابل مدخل ) حفاظت می شود ، به طوریکه حیاط از داخل خانه از نظر پنهــــان است . بر اساس عقاید چینی ، شیاطین و ارواح پلید در خط مستقیم حرکت می کردند و این دیوارها در مقابل مدخل مانع ورود آنها به داخل خانه می شدند .

ساختمان معماری خانه امروز چین دقیقا به نمونه اولیه خویش در هزار سال پیش شباهت دارد . اجزای ضروری این ساختمانهــــا عبارتند از : یک تالار چهار گوشه زیر یک بــــام نوک تیز با قرنیزهای بر آمده ، بر روی یک شبکه نگاهدارنده و ستونهــای چوبی ، که دیوارها هیچ نقشی در نگاهـداری از سقف ندارند بلکه در حکم پرده ها و تیغه های جدا کننده می باشند . معماری چین در چهارچوب این فرمول محـدود ، توجهش را بر نمای ساختمــان متمرکز می کند . کارایی ساختمان غالبا تابع تزئینات آن بود . جالب توجه است که در طی چند قرن جهت همه ساختمانها شمالی ـ جنـــوبی بوده است . در معابد یا منازل چینی بام بسیـار اهمیت دارد ، جنس آن از آجر و کاشی است و اگر بر سریرهای سلطنتی سایه افکند زرد و گرنه سبز ، ارغـــوانی ، سرخ یا آبی است .

 

۲٫معبد

معابد چینی ها

معابد چینی ها نیز مانند معبد هندی متأثر از آیین آنهاست که این آیین ها عبارتند از: بودائیان، کنفوسیوس و لائودیسه

معابد بودایی

تاریخ معماری تاریخ معماری جهان تاریخ معماری جهان تا معاصر معماری هنر  تاریخ معماری

به این معابد راههــای طبیعی بسیار زیادی منتهی می شود ، که معمولا بر سرازیر های پیچ در پیچ کشیده شده و با دروازه های آراسته ای بنام “ پای لوش “ مشخص گردیده است . بـرای رهانیدن شیطان در برخی مدخلهـا ، پیکره های کراهت انگیزی گذاشته شده است . رواج آئین بودایی ظاهرا تغییر مهمی در طــرح معابد چینی بوجود نیاورد ، چون معابد تائویی و بودایی را از روی یک نقشـه می ساختند که در واقع همـــــان نقشه خانه چینیان بود و آن را برای مقـــاصد مذهبی آماده می کردند . ترتیب حیاط سازی ، با تالارهای مجـاور ، شبیه خانه های مسکونی بود . تالارهای واقع در حیاطهای جلو اختصــاص به پرستش خدایان یا بودا داشت ، در صـــورتی که نقاط مسکونی در پشت معبد محل اقامت راهبان بود .

این معابد با سقفی شیبدار با پوششی از سفال و چوبی و دیوارهایی از چوب و سنگ بنا شده است. روی سقف بنایی به شکل کشتی قرار دارد

که از نظر هنر بودائی سمبلیک است و نقش حیواناتی مانند اژدها، سیمرغ، طاووس، نقش انسان و حیواناتی مانند اسب، میمون، فیل مزین بام

این معابد است و مهم ترین نکته تزئینات آن رنگ قرمز و زرد حاکم بر بناست که در نزد چینیها نماد پیروزی محسوب میشود.

معروف ترین این معابد، معبد بودای “خفته” در خارج پکن است.

معابد کنفوسیوسی

دلاویزترین معـــــابد چینی آنهایی است که در پکن به دین ملی و رسمـــی آن کشور اختصاص داده شده است . معبد کنفوسیوس دارای طاقهـــای باشکوهی است که با ظرافت بسیار کنــده کاری شده ، ولی خود معبد بیشتر نمودار حالت فلسفی دارد تا هنــــری . به طور کلی ستونهـای معابد ، چوبی و سنگی است و غالبا به صـــورت ستون پیکره ای از اژدها و سیمرغ که در روبروی مدخل معبد قرار داده شده است .

۳٫پاگوداها

تاریخ معماری تاریخ معماری جهان تاریخ معماری جهان تا معاصر معماری هنر  تاریخ معماری

از آثار برجسته و شاخص هنر معماری خاور دور بویژه چین پاگودا است. این معابد تقلیدی از استوپاهای هندی هستند و دلیل عمده این امر وجود یاستی (چتر آقتابی) استوپاها است که در پاگوداها دیده می شود.

این بناها حتماً چند طبقه اند و تعداد طبقات آنها فرد است (اعداد زوج نزد چینیها نحس است) و با رنگ های گوناگون با رنگ غالب زرد و قرمز تزئین شده اند، پلانی به شکل مربع و شش ضلعی یا هشت ضلعی دارند و در داخل به کمک یک تپه مارپیچی به طبقات متصل میشود.

پاگوداها عملکردهای متعدد داشته اند، یعنی صرفنظر از معبد بودن این بنا دارای عملکردهای زیر بوده است:

-۱ محلی که مأموران حکومتی مسائل مملکتی را بررسی میکردند.

-۲ محل تجمع پیشگویان و طالع بینان هندی

-۳ محلی برای تعیین جهت وزش باد.

-۴ میل راهنما به گونه ای که برخی روی آن احتمالاً چراغی روشن میکردند.

۴٫دیوار چین

تاریخ معماری تاریخ معماری جهان تاریخ معماری جهان تا معاصر معماری هنر  تاریخ معماری

مهمترین آثار چینی ها دیوار چین است که تا به امروز پا برجاست . این دیوار از شمال شرق چین به سمت شمال غرب امتـــداد دارد که طول آن ۶۴۰۰ کیلو متر و ارتفاع دیــوار ۷ الی ۵/۷ متر است ، عرض دیوار هم حدودا ۵/۷ متر است ، به فاصلــه هر چند متر برجهای دیده بانی در دیوار بزرگ تعبیه گردیده است . دیوار دارای چهار دروازه بزرگ است ، مصالح این دیوار از آجر و سنگ است ، سازنده این دیوار “ شی هوانگ دی ” خاقــان “ بنیانگذار سلسله چین ” بود . این دیوار جهت حفاظت چین از هجـــوم اقوام بیابانگرد زرد پوست به نام “ هونها ” بوده است . این دیوار از قرن ۴ ق.م به صورت دیوارهای بریده از چینه و گل وجود داشته است ولی در زمان امپراطوری شی هوانگ دی ، این دیوارهای مجــزا به یکدیگر متصل شد و از مصالح سنگ و آجر در ان استفاده کرد .  

سبک های معماری چینی ( شمالی و جنوبی ) :

در ساختمانهای مذهبی اعم از پاگوداهـــا و معبدها می توان دو سبک مشخص معمـــاری چینی را مشاهده کرد . این دو سبک معمولا شمالی و جنوبی خوانده می شود .

تفاوت عمده میان این دو سبک عبارتنـــد از : انحنای شیب سقف و مقدار تزئینـات لبه بامها و پیش آمدگی آنهاست . در سبک جنوبی ، سقفها به اندازه ای انحنـا پیدا کرده اند که گوشه های آنها ، مثل شاخ گاو به طرف بالا متمایل می شود .

سبک شمالی را غالبا سبک قصـــری می نامند ، زیرا که بهتــرین نمونه های این نوع معماری را در عمارات با شکوه شهر ممنوع و آرامگاههای خاقانهای سلسله های منگ و منچو می تــوان دید . در سبک قصــری ، انحنای بام نرم است و به شیب و سقف چادر شبیه شده است ، تزئینات نیز کمتر و محدودتر است . مجسمه فقط در گوشه های بامها دیده می شود .

شایان ذکر است که درباره معماری چین ، کمتر سخنی گفته یا مطلبی نوشته شده است ، شاید به این دلیل باشد که ساختمانهای انـــدکی از روزگاران گذشته بر جای مانده اند یا سبک معماری چین در سده های گذشته دستخـــوش تحولات چشمگیر نشده است ، ساختمان در چین امروز دقیقــــا به نمونه اولیه خویش در هزار سال پیش شباهت دارد .

ژاپن

بر اساس افسانه های ژاپنی” ژاپنیان از تبارالهۀ خورشیدند”از این گذشته سرزمین ژاپن نیز مقدس وآسمانی به شمار می رود ریشه های نژادی مردم ژاپن در هم و مبهم است.پیش از رسیدن ژاپنی ها به این سرزمین نژادهای دیگری در آنجا می زیستند یکی از آنها نژاد آینو است.

— سه عنصر در نژاد ژاپنی راه دارند”۱- عنصر سفید ابتدایی همان { آینو} است.۲-عنصر زرد یا مغولی که از قرن هفتم ق.م از طریق کره وارد ژاپن شدند.۳-عنصرقهوه ای که از شبه جزیرۀ مالایا واندونزی برخاست.که از اختلاط آنها ملت ژاپن پدید آمد.

— به طور کلی می توان تاریخ فرهنگ ژاپن را به پنج دوره تقسیم وبررسی نمود.

— ۱- دوران باستان ۲- دورۀ آغازتاریخ ۳- قرون وسطی ۴- دورۀ قبل از مدرنیزه شدن ۵-دوره جدید

خلاقیت هنری ژاپن در دوره پیش ازتاریخ در حدود (۷۰۰۰ق.م)آغاز گردید که ظروف سفالی از نوع (یایویی) و گنبدهای بسیارعظیم در دورۀ کوفون یا تومولی ساخته شد. نفوذ فرهنگ آسیا در این زمان به ژاپن کاملا مشخص است.
آغاز تاریخ را می توان دورۀ پیدایش فرهنگ بودا نام گذارد”با اینکه ژاپن قبلا زیر نفوذ فرهنگ قاره آسیا بود”ولی در این زمان با ورود آئین بودا فرهنگ آسیایی هم گسترش یافت. این دوران(فرهنگ بودا) به سه دوره”آزوکا-هاکوها وتمپیو تقسیم می شود که دوران تغییر و تحول تفکر و برخورد ژاپنی با فلهنگ کره و چین است.

آیین های ژاپن :

— ژاپنی ها آئین های متعددی دارند که عبارتند از :

مذهب شینتو (شین تائو) کنفو سیوسی “بودایی.

مذهب شینتو “مذهب بومی ژاپن (شین تائو) است که ریشه اش در باورهایی است که ژاپنی های باستان به اصالت وپایندگی روح داشتند. شینتو همراه با معابد خانوادگی و رب النوع های محافظ به شکل یک مذهب در جامعه گسترش یافت” مردم تا قرنها از قهرمانان و رهروان برجسته،خدا می ساختند وارواح یکی از عقاید اساسی شینتو گردید ودر اوایل سدۀ نوزدهم یک جنبش شینتونی میهن پرستانه رواج یافت.از آن تاریخ شینتوئیسم به مقام یک مذهب رسمی ارتقاء یافت، وامروزه بسیاری ازژاپنی ها مراسم ازدواج خود رامطابق این آئین برگزار می کنند.

— کنفوسیوسی :

— ژاپنی ها به اصول کنفوسیوسی بیشتر بدیده قوانین اخلاقی می نگرند تا یک مذهب . این اصول که در اغاز قرن ششم از طریق چین وارد ژاپن شد بر اصول ثابتی نظیر عقل گرایی،زندگی ساده،وفاداری به گروه وشجاعت استوار بود که با اندیشه ورفتار ژاپنی تاثیر عمده ای داشته است.

— بودایی:

— دین بودا دراواسط سده ششم میلادی از هندوستان وارد ژاپن شد وپس از حمایت امپراتور در سراسر کشور انتشار یافت وپیروان بسیاری یافت وهمین امر موجب شد تا عصر نوینی را در آن کشور پدید آورد. دین بودایی ژاپنی که وابسته به شاخۀ(ماها یا نایی)دین بودا است، به طور کلی رستگار شدن در بهشت را برای هر کس بیشتر تلقین میکند تا تکامل نفس را،شاخه های بودایی موجود درژاپن عبارتند از: بودو،جود وشین، میچرن،شینگون ،تندایی،وذن.

معماری :

— معماری در ژاپن هم مانند چین از گودال های (چاله) اولیه آغاز می شود وساختمان های ساده با بام کاه گلی و بر روی پایه های خیز رانی محدود می گردید .

— معماری این سرزمین قاطعا بایستی همگون با اقلیم آن باشد که چنین امری صورت گرفته است ،یعنی وجودجنگلهای بسیار و هم چنین بارش باران دو عامل هستند که نقش اساسی در معماری ،به ویژه استفاده از مصالح داشته اند ،کار برد چوب به عنوان مصالح اصلی وایجاد سقف های شیب دار در مقابل بارانهای سیل آسای آن سرزمین حائز اهمیت است. نمونه های خانه های اولیه(گودالی )از دوره (یایویی)یافته است

— معماری ژاپن

همانند سایر هنر ها مثل نقاشی وپیکر تراشی از مدل های چینی پیروی کرده که سبک دورۀ تانگ را می توان از روی مجموعه های معابدی مانند (هوریوجی)،(کندو)یا(تودای بی)که هنوز درژاپن پابرجا هستند،بازسازی نمود .

— معماری ژاپن پیوندی عمیق و منطقی با طبیعت برقرار کرده است. تقریبا تمام مواد ساختمانی ریشه گیاهی دارند.چونکه درجه حرارت،آب وهوای مربطوب باعث شده که ۹۰% جزایر ژاپنی تحت پوشش گیاهی قرار گیرند.الوارهای گونه های بخصوصی همانند گیاهان مخروطی همچون سدر،کاج،سروصنوبر برای ساخت اسکلت واستخوان بندی ساختمان واز درختانی برگ ریز چون: بلوط،شاه بلوط برای تزئینات منزل در معماری سنتی استفاده می شده است.

— کاغذ ساخته شدۀ درخت توت برای کاغذ درهای کشویی (شوجی) مورد استفاده قرار می گرفت. چوب خیزران برای دیوارهای خراطی شده که روی آن را ترکیبی از خا ک رس،ماسه وکاه فرامی گرفت. بوریا(کف پوش) تاتامی مهمترین کفپوشی بود که از پوشال برنج کوبیده شده ودردرون بوریای بافته شده ازنی قرارمی گرفت،بکارمی رفت.

— از سنگ در پی و پایۀ ستونهای چوبی استفاده می کردند.از گل رس استفاده های فراوانی می شد،علاوه بر کاربرد درروکش دیوارها،برای ساخت یک نوع کاشی جهت سقف نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

معابد بودایی :

تاریخ معماری تاریخ معماری جهان تاریخ معماری جهان تا معاصر معماری هنر  تاریخ معماری
زمین را به گونه ای انتخاب میکردند که معبد از جهان دنیوی متمایز بوده اما در عین حال نزدیک به رفت و آمد مردم باشد.

دارای شیروانی های ۳ گوش

تندیس بودا در وسط و عبادت کنندگان در اطراف حلقه می زدنند.

دارای بام های ۲ لایه

معابد شینتویسم :

بطوریکه در بالا اشاره گردید شینتو یکی از آیین های باستانی ژاپن است که اکنون پیروان بسیاری دارد و حتی بسیاری از مراسم ژاپنی به شیوه شینتویی انجام می پذیرد. به همین خاطر دارای معماری خاصی است. وبرای مشاهدۀ ساختمان ژاپنی به معنی اخص واژه ،باید به معابد شینتو ژاپن اشاره نمود .این معابد به شیوه معمول هر بیست سال یک بار نابود می شدند ورونوشت هایی برابر اصل به جایشان ساخته می شد. این روند از سدۀ سوم میلادی تا کنون تکرار شده است.
معبد ایزه بزرگترین معبد آیین شینتو است.این مرقد در زمینی به مساحت ۱۱۵*۵۰ متر مربع را در بر می گیرد وبا چهار پرچین متحدالمرکز حصاربندی شده است .

— شودن (یا بنای اصلی معبد )

روی صفه ای با ستونهای چوبی بنا شده و بام کاهگلی دارد .ستونهای جسیم زرین فام،که از درخت سرو است ، بدنه یا دیوار از همان چوب ولی بقدری صیقل خورده اند که به سطوحی بی نقص تبدیل شده اند و رنگ بافتشان تضادی دلنشین با شنهای پخش شده در حیاط این مجموعه مقدس بوجود آورده اند. بام کاهگلی، شیوه مخصوص هنرمند ژاپنی ،از یک عنصر کارایی ساده به عنصری تغییر شکل داد که زیبایی کل بنا را تابع خود کرد.

— کاهگل که در مراحل مختلفی دود داده می شد به صورت بسته میانی ،لایه لایه و با احتیاط روی هم قرار میگرفت وتعداد لایه ها از سمت قرنیز به سمت تیرک افقی بام کاسته می شد. سپس خط پشت بام، با استفاده از عنصر تزیینی (چیگی ) تیرهای عمودی در نقطه تلاقی شیروانیها ،وزنه های چوبین استوانه ای که عمود بر دیرک افقی می شدند،بالاتر برده می شد.

— تکرارهای پژواک بخشهای مختلف بنای اصلی وابسته، پژوهشی آرام در عرصه شکل موزون به شمار می روند. این معبد و سایر معابد از این گونه با محیط طبیعی خود، بیان خواص و وقاری است که به سادگی فوق العاده تناسب ها،بافت و شکلهای دقیقا بر گزیده معماری تاکید دارد .

خانه ژاپنی :

خانۀ ژاپنی اعم از محقرانه یا با شکوه تا همین اواخر مطابق اصول ساختمانی و هنری معابد شینتو و چایخانۀ طراحی می شد .خانۀ ژاپنی ،تقریبا همیشه ارتباطی فشرده با محیط اطرافش دارد و به عبارتی به خلاف معماری ایرانی برونگرا است، و در هر جا که میسر باشد در داخل یک باغ حصاربندی شده با پرچینهای خیزرانی که خود یک عنصر زیبایی آفرین است قرارداده شده است وبدین ترتیب، حتی در شلوغ ترین محیط ها، گونه ای احساس خلوت، و صمیمیت به ساکنانش القاء می کند . ینواختی و هماهنگی تناسب ها با استفاده از زیرانداز (تاتامی ) سنتی بعنوان واحدی برای ابعاد اتاق ها تامین می شود.

—  این ساختمان ها اساسا در چند تیر عمودی تشکیل می شود که بام را روی خود نگاه داشته اند. دیوارها به جای آنکه نقش باربر را داشته باشند بصورت تیغه های چوبی در آمده اند و کشویی حرکت می کنند. این تصور،تئوری معماری غربی را دستخوس انقلابی کرد.

اتاق و مراسم چای خوری ژاپنی

نفوذ آیین (ذن) از مرزهای نقاشی بسی فراتر رفت و دورۀ (آشیکاگا ) به پیدایش چای خوران (چایونو )کمک کرد . این رسم یگانه ، دریچه تازه ای برای عرضه محصولات هنرمندان و صنعت گران ژاپنی و در اندک زمانی بدل به نهاد اجتماعی بزرگی شد که در اختیار اشراف قرار گرفت . در باغهای این دوره چایخانه های مخصوص ساخته می شد.

—  اتاق چای بسیار کوچک طراحی شده بود و سادگی از هر گوشه اش را احساس کرد . حتی نمای بیرونی آن را طوری طراحی کرده بودند که با فضای طبیعی باغ متناسب باشد . غالبا یک راه سنگفرش از میان قندیل های خزۀ پوشیدۀ سنگی می گذشت و به دری می رسید که در آنجا میهمانان پس از شستن دستهایشان در یک چشمه طبیعی از درگاه کوتاهی وارد می شدند.در آنجا میزبان و گروه چهار نفرۀ میهمانان در فضایی آکنده مناسب بود . شکلی چهار گوش داشت و تنها شکستگی اش شاه نشینی  بود که با یک نقاشی تزیین شده بود .

—  در تزیین اتاق سعی بر احترام به طبیعت رعایت می شد .اتاق را از چوب رنگ نشده می ساختند . تیرهای نگاهدارنده ، را طوری می آراستند که شکل طبیعی خود را از دست ندهد و گردی و گره های طبیعی خود را داشته باشد . بقیه سطوح چوب را بقدری می سائیدند و صیقل می دادند که زیبایی رگه ها وبافت های چوب ظاهر می شد. سادگی ، رنگ ، لعاب و بافت ظروف احساس معصومانه ای به نمایش گذاشت .

—  مراسم چای نوشی مجموعه ای از حالات و موضوعات را بر همه حاضران تحمیل می کرد . واز اختلافات جلوگیری می کرد . و هر شیئی که در این مراسم بکار برده می شد با نهایت دقت برگذیده شده بود . میزبان یک جام چایخوری ،یک ظرف گلی، یک سینی لاکی یا ظرف مخصوص دیگر را ترجیح می داد .

کن (مدولار فضاهای ژاپنی ) :

در معماری ژاپنی  مقیاس یا پیمونی وجود دارد که براساس آن ساختمان را بنیاد می گذارد. شاکو واحد اندازه گیری  سنتی ژاپن در اصل از واحد های اعشاری است .کن واحد دیگر سنجش در نیمؤ دوم قرون وسطی در ژاپن بود، این واحد در ابتدا برای فاصلۀ بین دو ستون بکار می رفت . کن انازه های مطلق و غیر مشروط بود .این واحد نه تنها برای سنجش ابعاد و فضاها بلکه به صورت مدولی زیبا در سازه ، مصالح ونمای معماری بکار می رفت و به آنها نظم می بخشید.

—  دو روش طراحی با شبکهۀ مدولۀ کن توسعه یافت :

—  الف ) روش ایناکا – ما : شبکه کن(۶شاکو) فواصل آکس ستونها را تععین می کرد . بنا بر این اندازۀ مقرر حصیر کف اتاق تاتامی(۶*۳ شاکو یا۱*۱/۲ کن) به خاطر احتساب ضخامت ستونها فرق می کرد . ب)کیو ما : حصیر کف ثابت باقی می ماند (۳۰/۶*۶*۱۵شاکو )و فاصله ستون (مدول کن ) بر حسب اندازه اتاق بین ۴/۶ تا ۷/۶ شاکو تغغیر می کرد .

—  ابعاد اتاق توسط تعداد حصیر های کف آن تععین می شدند . اندازۀ حصیر کف در اصل برای جای دادن به دو انسان در حالت نشسته یا یک انسان در حالت خوابیده طراحی می شد . ارتفاع سقف (شاکو برای هر اتاق برابر است : ۳/۰ (تعداد حصیرهای موجود در آن اتاق)در نمونۀ خانه ژاپنی کن ،سازه و همچنین ردیف اتاقهای تودرتوی الحاقی را تنظیم می کند . اندازۀنسبتا کوچک مداول به فضاهای مستطیل شکل امکان می دهد که آزادانه به صورت خطی ، نامنظم یا مجموعه ای آرایش یابند .

مطلب فوق بروزرسانی میشود ” با ما همراه باشید ” .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

بستن