آموزشکتابخوانی

خرد و اندیشه – کتاب بخریم , کتاب بخوانیم و کتاب هدیه دهیم ۳

خرد و اندیشه همراه با خرید کتاب و خواندن کتاب ,  چیز خوبی می بود اگر می شد زمان مطالعه ی آن را هم خریداری کرد؛ اما مردم اغلب خرید کتاب را با تحصیل محتوایش اشتباه می گیرند. چکیده کتاب های برگزیده و مطرح در وبسایت سانیبا.

کسی که کتاب می‌خواند

هزاران زندگی را قبل از مرگش زندگی میکند
کسی که هرگز کتاب نمیخواند

فقط یک بار زندگی میکند!

#جورج_آر_مارتین

آموزش کتابخوانی  فلسفه سبک زندگی ادبیات
خرد و اندیشه – مغلطه – سانیبا ۳

مغلطه

( راهنمای درست اندیشیدن )

جمی وایت

مترجم: مریم تقدیسی

وقتی انسان می خواهد به جای اینکه سخن درستی بگوید دچار مغلطه شود و بحث را منحرف کند ، مخاطب مستأصل

می شود و می فهمد که گوینده کم اورده است و از این روست که با مغلطه گویی سعی می کند از زیر بار بحث فرار کند.

مردم عادی ، سیاستمداران و دیگر صنف های جامعه معمولا” از مغلطه گویی استفاده می کنند .

در این کتاب سعی شده است مغلطه های عام مورد بحث و بررسی قرار گیرند ، به طوریکه خواننده را ترغیب می کند که

در برابر اینگونه سخنان از خود واکنش لازم را نشان دهد.

کتاب خوشخوان است . خوب ترجمه شده و راحت می توان با آن رابطه برقرار کرد.

***

آموزش کتابخوانی  فلسفه سبک زندگی ادبیات
خرد و اندیشه – جغرافیای من و تو – سانیبا ۳

جغرافیای من و تو

جنیفر اسمیت

مترجم : مهرآیین اخوت

لوسی در طبقه‌ی بیست‌وچهارم زندگی می‌کند.

ایوان در زیرزمین. در نتیجه طبیعی است که جایی در این میانه یک‌دیگر را ببینند:

در آسانسوری که به علت رفتن برق در تمام شهر #نیویورک گیر کرده.

بعد از این‌که نجات پیدا می‌کنند در خیابان‌های تاریک با هم قدم می‌زنند و غرق تماشای ستاره‌های آسمان می‌شوند

که منظره‌ای نادر در نیویورک است. همان ساعات اندکِ تاریکی آن‌ها را به دنیایی خیال‌انگیز می‌کشاند.

اما وقتی برق می‌آید، واقعیت‌های تلخ هم همراهش هست.

لوسی و خانواده‌اش به خارج از کشور می‌روند و اوون هم همراه با پدرش به سمت دیگر امریکا.

اما مدت کوتاهی که با هم سپری کرده‌اند ردی در زندگی‌شان باقی گذاشته.

وقتی دست سرنوشت لوسی و ایوان را بهادینبورو و سان‌فرانسیسکو، به پراگ و پورتلند و به شهرهای دیگر دنیا می‌کشاند،

این دو از طریق کارت‌پستال وای‌میل‌هایی گه‌گاهی و تلفن با هم در تماس می‌مانند. اما آیا راهی برای رسیدن به هم دارند؟

#جنیفر_اسمیت، نویسنده‌ی جوان جغرافیای من و تو، نگاهی هوشمندانه به شخصیت‌هایش دارد

و نگاهی حیرت‌انگیز به عشق.

او در این کتاب نشان می‌دهد مرکزِ دنیا مکانِ خاصی نیست. گاهی شخصی خاص مرکزِ دنیاست.

***

آموزش کتابخوانی  فلسفه سبک زندگی ادبیات
خرد و اندیشه – جنگ چهره زنانه ندارد – سانیبا ۳

جنگ چهره‌ی زنانه ندارد

سوتلاناالکساندرونا الکسیویچ

مترجم : عبدالمجید احمدی

سوتلانا الکسیویچ (۱۹۴۸) اولین نویسنده‌ی تاریخ است که به خاطرِ نوشته‌هایش در ژانر #مستندنگاری

جایزه‌ی ادبی #نوبل را از آن خود کرد.

«جنگ چهره‌ی زنانه ندارد» روایتِ پُرفراز و نشیب این مستندنگارِ بلاروسی‌ است از روزگار و خاطراتِ زنانی که

در ارتشِ اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم جنگیدند و حالا بعد از سال‌ها از کابوس‌ها، تنهایی و

هول‌های‌شان می‌گویند. او چند صد نفر از این زنان را می‌یابد و با تمام‌شان حرف می‌زند.

از هر قشری هستند؛ پرستار، تک‌تیرانداز، خلبان، رخت‌شور، پارتیزان، بی‌سیم‌چی و…

خاطرات تکان‌دهنده‌اند…

زنانی که پوتین پوشیدند و در ترکیبِ خاک و خون و ترس زنده ماندند…

الکسیویچ با تدوین این آدم‌ها کنارِ هم کلیتی می‌سازد متناقض و شورانگیز، پُرهیاهو و صامت…

کتاب، گاه شامل چنان لحظاتی می‌شود که فراتر از خوانده‌ها و شنیده‌های مرسوم است درباره‌ی جنگ.

بی‌پرده و عریان است و ناگهان مادری را به ما نشان می‌دهد که برای عبور از خط بازرسی آلمانی‌ها بچه‌اش را

نمک‌اندود می‌کند تا تب کند و سربازان بهراسند از تیفوس و او بتواند در قنداق بچه‌ی گریان با پوست ملتهب سرخ‌شده،

دارو ببرد برای پارتیزان‌ها…

و این کتابِ چنین آدم‌هایی ا‌ست…

***

آموزش کتابخوانی  فلسفه سبک زندگی ادبیات
خرد و اندیشه – با کاروان حله – سانیبا ۳

با کاروان حُلّه

عبدالحسین زرین کوب

اثری در نقد شاعران

از رودکی تا ملک الشعرای بهار

کتاب«با کاروان حُلّه»اثری است در نقد شاعران و آثار ایشان از رودکی تا ملک الشعرای بهار.

این کتاب بخش اعظم شاعران نامی ایران(که بیش از نیمی از آنان از خطّه ی خراسان می باشند) را شامل می شود

که استاد فقید عبد الحسین زرین کوب با قلمی زیبا، دقیق و در عین حال مختصر به بحث و نقد در پیرامون آن می پردازد.

دکتر زرین کوب اکثر شاعران را ستایشگر پادشاهان معرفی نموده و «انوری» را پیامبر ستایشگران و «فرخی» و «سنایی»

را از چاپلوسان درگاه سلطان دانسته است که جز بکام و نام خویش نیندیشیده و بیشتر عمر را به دریوزگی گذرانیده اند.

او ابوالقاسم فردوسی، سراینده ی سی ساله شاهنامه و ادامه دهنده راه دقیقی شاعر را با آنکه فردی لطیف و

پاکیزه خوی دانسته و سخنانش را از دروغ و چاپلوسی و الفاظ زشت و دور از اخلاق خالی می شمرَد،

و شاهنامه را مهم ترین سند عظمت زبان فارسی و روشن ترین گواه شکوه فرهنگ و تمدن ایران کهن می داند،

اما این محب و معتقد به اولاد علی را نیز به سبب فقر دوران پیری به گمان آنکه محمود غزنوی که به شعر دوستی و

شاعر پروری آوازه یافته بود، از ستایشگران شاه غزنین معرفی می کند که شاهنامه را بنام او کرد،

اما سلطان قدر سخن فردوسی را ندانست.

زرین کوب در قافله ی لباس داران، از بی بند و باری و عیاشی بسیاری از شاعران در دوران جوانی سخن گفته،

از عشق منحرف افرادی چون «فرخی» ، «سنایی» ، «سعدی» و «صائب» به زیبا پسران پرده برداشته و

به اشعار صائب تبریزی در وصف تریاک و قلیان و شراب، و انس و شوق او به قلیان اشاره نموده و

از قول دیگران نقل می کند که گفته است:

اگر به شوق کشیدن قلیان نباشد چرا کسی از خواب سَر بَر دارد.

مورّخ، محقّق و ادیب توانمند بروجردی در ادامه از خیام و حافظ به بزرگی یاد کرده و ضمن مطالبی بسیار دقیق و

خواندنی می نویسد:

هرگز صحبت این پیر نومیدِ بی باک(و بدبین)را ترک نکرده ام.

هرچه از عمر این دوستی می گذرد عظمت و بزرگی خیام را بیشتر حس می کنم.

رندی که از تمام قیدها و بندها فارغ بود و در آن دوره ی تعصّب و ریا زهره ی آن را داشت که نه کفر و نه اسلام نه دنیا و ن

ه دین داشته باشد و بالاتر از این ها نه حق نه حقیقت نه شریعت نه یقین را قبول کند ناچار مردی عادی نبود.

پیام او چیست؟

پیام مردی ست که همه چیز را دیده و همه چیز را شناخته و آزموده است و با این همه جز نومیدی و بی سرانجامی و

جز شک و تردید هیچ نیافته است.

حافظ برای فراموشی، برای رهایی، برای فرو شستن درد و اندوه بی پایان و برای آسودگی  ,

همچون خیام به شراب روی می آورد.

اندیشه و احساس حافظ در خور شعر عصر ماست، در خور شعر هر عصر است.

مثل یک فیلسوف ارزش عقل و علم را به میزان نقد می سنجد و همچون یک عارف دل آگاه قدر اشراق و شهود را

درست درک می کند. مثل خیام و مثل مولوی.

معتقد است وقتی انسان در مقابل تقدیر چاره یی جز تسلیم و رضا ندارد، چرا از سرنوشت خویش بنالیم.

شرط عقل آنست که در چنین حالی انسان هر چه در پیمانه اش ریخته اند بگیرد و سَر بکشد و آن را عین الطاف بشمرد.

همان شک و تردید(و جبر) که فلسفه ی خیام و ابوالعلاء معری را خشک و خشن کرده است

(با این تفاوت که ابوالعلاء ستایشگر مرگ است و خیام ستایش کننده ی شاد زیستن)

فکر حافظ را لطف و طراوت بخشیده است. دیوان حافظ سراسر(شک) و عشق و مستی است.

***

آموزش کتابخوانی  فلسفه سبک زندگی ادبیات
خرد و اندیشه – عقلانیت و توسعه یافتگی – سانیبا ۳

کتاب عقلانیت و توسعه یافتگی ایران

به قلم استاد سریع القلم

از کتابهای مفیدی است که خواننده پس از خواندن آن دیدگاه های خوبی درمورد وضعیت سیاسی ,اجتماعی و اقتصادی ایران کسب میکند

 

کتاب بخریم

کتاب بخوانیم

کتاب هدیه دهیم

منبع : کانال خرد و اندیشه  @WISDOMMAS

 

BE THE BEST
بهترین باش

بخوانید و بیندیشید

سانیبا : همیشه , همه جا , برای همه
SANIBA
Always . Everywhere . For all

با ما در ادامه همراه باشید

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + شش =

بستن