بیوگرافی معمارانمعماریهنر

جان هیداک – معماری پست مدرن سفید و نئومدرن

جان هیداک استاد و  رئیس مدرسه کوپر یونیون بود.– ۱۰ سال تدریس کرد – حدودا ۲۰ سال تا آخر عمر ریس آن بود (۲۰۰۱ فوت کرد) او تاثیر زیادی بر روی دانشجویان معماری گذاشت از جمله دانیل لیبسکیند از شاگردان او بود. شیگرو بان و بهرام شیردل از شاگردان او بودند

زمینه فعالیت

جان هیداک که خود در سال ١٩۵٠ از این مدرسه معماری فارغ التحصیل شد از ١٩۶۴تا ١٩٧۵ در آن به تدریس پرداخت و ازآن پس به مدت ٢۵سال تا پایان عمرش(سال ٢٠٠٠) ، سرپرست مدرسه معماری کوپرینیون بود. منتقدین معماری که از جان هیداک به عنوان معمار-پژوهشگر و معمار- معلم یاد می کنند، عقیده دارند که وی نه تنها پایه گذار سیستم آموزش معماری در این مدرسه بوده بلکه افکار، عقاید و تألیفاتش بر آموزش معماری در آمریکا تأثیر بسزایی داشته است.

تاثیرات بیو گرافی معمار بر روی مبانی نظری

« جان هیداک که در ابتدا، یک مدرنیت و پیرو اندیشه های لو کوربوزیه به شمار می رفت از نخستین معمارانی بود که تشخیص داد، شیوه های آموزشی و سنت معمول در باوهاوس علی رغم کنار زدن شیوه های بوزاری، هنوز به همان اندازه دارای محدودیت است. جان هیداک معتقد بود که الگوی مدرنیستی، عمیقاً ضد روشنفکری است و مدرنیسم سطح معماری را تا حد راه حل های تکتونیک و کاربردی پایین می آورد»

سبک

معماری پست مدرن سفید و نئومدرن

هیداک معتقد بود که الگوی مدرنیستی، عمیقاً ضد روشنفکری است و مدرنیسم سطح معماری را تا حد راه حل های تکتونیک و کاربردی پایین می آورد

ویزگی سبک معمار

مدرسه معماری کوپریونیون که در شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا واقع است در دهه های اخیر در زمره بهترین مدارس معماری جهان شناخته شده است. در حقیقت از یک سو، حضور معماران شاخص و صاحب سبک همچون پیتر آیزنمن، برناردچومی، جان هیداک و… درعرصه آموزش در این مدرسه و از سوی دیگر موفقیت های چشم گیر فارغ التحصیلان آن همچون شیگروبن، توشیکوموری، دانیل لیبسکیند درعرصه جهانی به طور توأمان موجب شده است که شیوه آموزش معماری این مدرسه همتراز با دیگر مدارس مطرح معماری دنیا مورد توجه باشد.

تاثیرات مبانی فلسفی معمار بر روی مبانی نظری

او معتقد بود رشته چیزیست که ما از طریق تحقیق و پژوهش می توانیم آن را به دست آوریم و در نقطه مقابل حرفه معماری قرار می گیرد. حرفه کاری است که یاد می گیریم از طریق تکرار آن را ادامه می دهیم و به تحقیق دست نمی زنیم و این جدای از رشته معماری است. او بحث تئوری را در مدرسه کوپر یونیون بسیار جدی پی می گرفت

گرایشات فکری

وی می نویسد:من به تعاملات اجتماعی اعتقاد دارم، پس آموزش می دهم. من باور دارم که دانشگاه یکی از آخرین مکان هایی است که از آزادی ،حمایت می کند و آن را نگاه می دارد، بنابراین ،آموزش علاوه بر ارزش های دیگرش یک عمل اجتماعی / سیاسی(socio/ political) نیز است.من به تألیف و نوشتن ،اعتقاد دارم، بنابر این، من آثار و کارها را با امیدی که در تألیفاتم گزارش داده می شوند، همراه می سازم. من واقع بین هستم و به ثبت گزارش ها اعتقاد دارم .من معتقدم گزارش دادن در حقیقت گواه وشهادت دادن است.

مبانی طراحی

من به تألیف و نوشتن ،اعتقاد دارم، بنابر این، من آثار و کارها را با امیدی که در تألیفاتم گزارش داده می شوند، همراه می سازم. من واقع بین هستم و به ثبت گزارش ها اعتقاد دارم .من معتقدم گزارش دادن در حقیقت گواه وشهادت دادن است.

اسم اثر

مدرسه کوپر در نیویورک به تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۰۶

مدرسه کوپر واقع در میدان ۴۱ کوپردارای ساختمان  کالج های تدریس هنر و معماری و مهندسی است.

ساختمان در پوسته فولاد ضد زنگ پیچیده شده است و راهروی گسترده ۶ متری مارپیچ دراطراف دهلیز مرکزی  برای دسترسی بین مکان جلسه و گفتگو ها میان رشته هادر نظر گرفته شده است.

توقف آسانسور های اصلی ساختمان فقط در طبقه اول و پنجم و هشتم به افزایش فعالیت های فیزیکی دانش آموزان کمک می کند.

موسسه کوپر مشتاق به ایجاد ساختمانی بود که بتواند منعکس کننده هدف موسسه ، ارزش ها و آرمان های خود را به عنوان یک مرکز امورش پیشرفته وخلاقانه در هنر و معماری و مهندسی نشان دهد که به یک مرکزفرهنگی و فکری مشهور در نیویورک تبدیل شود.

داخل ساختمان به گونه ای است که روابط بین ۳ کالج به خوبی بر قرار شود.

هسته عمودی در قلب ساختمان به عنوان فضایی مرکزی برای مبادله رسمی اجتماعی و فکری و نمونه خلاق در ساختمان جدید نمود پیدا کرده است.

از لابی ای با دو ورودی بلند , با پله های قابل توجه ای در طبقه چهارم به سالن دانش اموزان خواهیم رسید و از آنجا به شهر مشرف خواهیم بود و در طبقه پنجم ونهم لابی مشرف به اسمان خواهیم داشت که سالن داشجویی و اتاق سمینار و سالنی مشرف به شهر با فضایی سامان یافته در انجا خواهیم داشت

فیزیک و بصری ساختمان  کمک می کند کالج با  محله خود ادغام شود. نمای شفاف در سطح خیابان، دعوت محیط برای مشاهده و شرکت در  از فعالیت های موجود تشویق می کند. بسیاری از توابع عمومی (از جمله فضای خرده فروشی و یک نمایشگاه لابی) در سطح زمین واقع شده است، و گالری دوم و یک سالن ۲۰۰ صندلی از خیابان می توان به راحتی در دسترس است. 

بیوگرافی معماران معماری هنر  بیوگرافی

ویزگی های شاخص

مدرسه کوپر با رعایت اصول معماری پایدار و انرژی کارامد و با مصالح فولاد و شیشه پوسته ای مطلوب در ساختمان طراحی شده است.
عملکرد ساختمان از طریق کنترل نور روز ,مصرف انرژی و تویه طبیعی گزینشی است (به مقتضای زمان از انها استفاده خواهد شد)
سیستم دو پوسته اجازه می دهد تا برای افزایش عملکرد و ترکیب پویا در سطوح مختلف از پانل های قابل تغییر و نمای های متفاوت و متنوع استفاده کرد ونیزباعث کاهش هجوم تابش گرما در تابستان وکنترل دمای محیط داخلی خواهد شد.

هیداک نیز کمابیش در طرح های خود کارهایی در زمینه ی پست مدرن سفید ارائه می کنند.هرچند کارهای آنها مانند گذشته مطرح نیست. امکانات کالبدی: در این مدرسه تلاش شده است تا فضای کار و تمرین مناسب برای تحصیل دانشجویان در اختیار ایشان قرار گیرد. بیش از ۴ هزار متر مربع، کارگاه برای استودیوهای معماری در نظر گرفته شده که این موضوع باعث می شود هر دانشجویی بتواند میز ترسیم و فضای کار مخصوص به خود را داشته باشد ضمن آن که از امکان وجود رایانه و نرم افزارهای کامپیوتری بهره می برد. در استودیوهای معماری، کنترل و پیشبرد پروژه با استفاده از ابزار ترسیم دو بعدی، سه بعدی، مدل سازی و ساخت انیمیشن (تصاویر متحرک) تحت نظارت اساتید انجام می شود و تمامی استودیوها مجهز به ابزار نمایش تصویر، اینترنت و شبکه داخلی هستند.

مساحت مدرسه کوپر

شروع ساخت: ۱۳ نوامبر، ۲۰۰۶
افتتاحیه : سپتامبر ۱۵، ۲۰۰۹
حجم فضا: ۱۷۵٫۰۰۰ فوت مربع ناخالص، (نه داستان به همراه دو زیر کلاس، ارتفاع: ۱۳۵ فوت)
آزمایشگاه: ۳۹،۰۰۰ فوت مربع
استودیو: ۱۰،۰۰۰ فوت مربع
کلاس: ۱۵،۴۰۰ فوت مربع
دانشجویی فضا: ۵۰۸۰ فوت مربع
فضاهای عمومی (فردریک P. رز سالن اجتماعات، اتاق، صفحه Menschel ژاک و ناتاشا Gelman سالن انتظار نمایشگاه و گالری): ۸۸۰۰ فوت مربع

سایت مساحت: ۱۸،۰۰۰ فوت مربع
حجم: ۱۸۰٫۰۰۰ فوت مربع ناخالص
نام برنامه: امکانات عمومی از جمله نمایشگاه، سالن ۲۰۰ صندلی، سالن و فضای چند منظوره پوسته، فضای خرده فروشی در کنار خیابان سوم، ۱۵،۰۰۰ SF از کلاس های درس (تقریبی)، ۴۰،۰۰۰ SF آزمایشگاه (تقریبی)، ۱۰،۰۰۰ SF استودیو آموزش هنر ها و فضاهای کاری، ۱۲،۰۰۰ SF از موسسه و فضای فعالیت های دانشجویی (تقریبی)، ۱۵،۰۰۰ SF دفاتر اداری و دانشکده (تقریبی)، ۴،۰۰۰ SF از مرکز کامپیوتر متمرکز (تقریبی).

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

بستن