بیوگرافی معمارانمعماریهنر

آلوارو سیزا معمار مینیمالیسم یاساده گرایی دردوران معماری مدرن

آلوارو سیزا ویئیرا (به اسپانیایی: Álvaro Siza Vieira) زاده ۲۵ ژوئن ۱۹۳۳ معمار برجسته پرتغالی و برنده جایزه پریتزکر ۱۹۹۲ است. آلوارو سیزا معمار معروف سبک مدرن ، در سالهای ۱۹۴۹ الی ۱۹۵۵، در دانشگاه پورتو معماری را تحصیل نمود.

مبانی فلسفی آلوارو سیزا

سبک

مینیمالیسم

تاریخ

۱۹۶۵

مکان

انگلستان

ویزگی سبک آلوارو سیزا

ساده گرایی یا مینیمالیسم یک مکتب  هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش های ساده وخالی از پیچیدگی معمول فلسفی و یا شبه فلسفی بنیان گذاشته است. سادگی موضوعات و بیان آنها به فرم خاص مثل اشکال هندسی مشخصه ی این سبک است.و مینیمالیسم را عموما جنبشی در مخالف با اکسپرسیونیسم انتزاعی می دانند، جنبشی که بر هنر دهه ۵۰ حکمفرما بود.

مبانی نظری آلوارو سیزا

گرایشات فکری آلوارو سیزا

با نگاه به اسکیس های او اهمیت مکان را می فهمیم. به همین منظور نقش ساخت و سازهای او در برقراری ارتباط با سایت و تعبیر آن و بدون تقلید از آن ،درک می کنیم مکان ساختمان اساس پروژه است.
نکته دیگر وجدان اجتماعی است. افرادی که در طراحی ها و پروژه های او وجود دارند،تصادفی آنجا نیامده اند و در واقع یک مقیاس انسانی برای معماری او به حساب می آیند.سیزا انتزاعی طراحی نمی کند.او ساختمان هایی را برای مردم با ارائه مصالح ساختمانی و احتیاجات ضروری استفاده کنندگان آن ساختمان ها می سازد. حساسیت نسبت به مصالح ساختمانی یکی دیگر از ویژگی های کار سیزا است

مبانی طراحی آلوارو سیزا

بافت ها و نماها در ساختمان های او به اهمیت نقش نور است.خطوط استفاده شده در اسکیس های او از برش ها یا ترکیب مصالح پیروی می کند.جلای سنگ ها ،تابناکی گچ یا گرمای چوب برای ایجاد یک محیط رضایت بخش و زیبا با هم ادغام شده اند.معماری سیزا در اسکیس ها و پلان های او به عمیق ترین شکل متمرکز شده است.چون توسط اصول اجتماعی ،تاریخی،رسمی،فنی و ساختاری تغذیه شده اند که همه این ها به همراه حساسیتی بدیع و مصور به او اجازه می دهند که فضای شاعرانه ای را خلق نماید.

موزه می مسس در کره جنوبی

ویژگی های شاخص

فرم بتنی سیالی دارد که پیرامون حیاط مرکزی آنجا می پیچد و از طرح گربه ای الهام گرفته که سیزا Siza به محض ورودش به سایت آنجا کشید.این ساختمان ۳ طبقه بخش خدماتش را درطبقه ی زیر زمین جای داده،فضاهای موزه و پذیرش در طبقه همکف قرار داشته و به نیم طبقه ای مشرف می شود که در آن رستوران و فضای کارکنان قرار دارد و در نهایت طبقه ی اول کاملا متعلق به فضای موزه است. فضای داخلی این موزه در طبقات همکف و اول دارای دیوارها و سقف های کاملا سفید و کف های چوبی و مرمری ست.بدنه ی بیرونی ساختمان از بتن خاکستری خیلی روشن بوده که گویی با پنجره های قاب فلزی روی این بدنه نقطه گذاری شده است.

نکات خاص

سیزا در کنفرانس ها و سمینار های مختلف در پرتغال، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، نروژ، هلند، سوئیس، اتریش، انگلیس، کلمبیا، آرژانتین، برزیل، ژاپن، کانادا و ایالات متحده شرکت کرد.
بخش کشور پرتغال در انجمن بین المللی هنر در سال ۱۹۸۲ جایزه معماری اش را به سیزا اهدا کرد. او همچنین جایزه ای از انجمن معماران پرتغال در سال ۱۹۸۷ دریافت کرد.
سیزا در سال ۱۹۸۸ مدال طلای معماری مدرسه معماری اسپانیا، مدال طلای بنیاد آلوارو آلتو، جایزه ی شاهزاده ولز در طراحی شهری از دانشگاه هاروارد، و جایزه ی معماری اروپا از بنیاد میس ون دروهه در بارسلونا را دریافت کرد. او در سال ۱۹۹۲ جایزه پریتزکر را از بنیاد هیات در شیکاگو، برای موفقیت هایش در طول زندگی دریافت کرد. همچنین در سال ۱۹۹۳ جایزه ی ملی معماری را از انجمن معماران پرتغال دریافت کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

بستن