بیوگرافی معمارانمعماریهنر

آراتا ایسوزاکی پایه گذار معماری معاصر ژاپن

آراتا ایسوزاکی تولد در سال ۱۹۳۱ تکمیل تحصیلات در دانشگاه توکیو همکاری با تانگه از سال ۱۹۵۴ (به مدت نه سال)

پیروی از سنت های لوکوربوزیه در کارهای اولیه افتتاح دفتر شخصی در سال ۱۹۶۳از پیروان مکتب متابولیسم ژاپن شاخه موج نو در معماری ژاپن با همکاری کاسو اسینو تاثیر پذیری از کنزو تانگه و لویی کان اولین دوره فعالیت حرفه ای در دهه ۱۹۶۰توجه به مفاهیم شکل دهنده ی اثر مفهومی. (the conceptual approach)

پایه گذار معماری معاصر ژاپن

شهرت بین المللی آراتا ایسوزاکی از سال ۱۹۶۸ در چهاردهمین همایش سه سالانه میلان و در نمایشگاه هزارتوی رعد آغاز میگردد . در اینجا ایسوزاکی در نمایشگاهی تصاویر و نقد مطالب فاجعه هیروشیما را به معرض نمایش درآورده و از لحاظ پرداخت , بیان و نظریه پردازی , خود را دوشادوش مدرنیست های اروپا قرار میدهد .

او با عنایت به کلیه وقایع و سنت های ژاپنی کلیه تمثیل های محیطی تاریخی خویش را در زبانی نو همراه با پیشرفت های نظری علمی جهان در بستری ویژه مطرح نموده و تاثیرگذاری اولیه کنزو تانگه و لویی کان و نفوذ فکری هنری نوعی تاریخ گرایی کلاسیک افرادی مانند جولیو رومانو , آندره آ پالادیو , اتین لویی بولی و بالاخص کلود نیکولا لدو در سال های ۱۹۷۰ در نظریات او آشکار میگردد.

دوره اول

در دهه ١٩۶٠ اولین دوره فعالیت حرفه ای آراتا ایسوزاکی با کار هنرمندانه فرم از طریق بیانی قوی و خالص که قبلاً در کارهای تانگه مطرح شده بود  مشاهده می شود که در واقع توجه ویژه ای است به مفهوم کاربرد خالص مصالح در قالب شکلی شاخص که این در ضمن ، حدفاصل کار وی با تانگه ، به دلیل عنایت خاص او به مفاهیم شکل دهنده اثر مفهومی است.

دوره دوم

دوره دوم فعالیت حرفه ای آراتا ایسوزاکی در دهه ١٩٧٠ تحت تاثیر الکوهای اروپایی و آمریکایی در تدوین شناخت هنر معماری خالص انتزاعی هندسی نوین است که همجواری و ترکیب احجام افلاطونی خالص را در بر دارد و شاید شاخه ای از دوران هندسی مدرنیستی منظری پسامدرن بوده که در تاریخ گرایی ، کلاسیسیم ، محتوی ، قالب هندسی ، تمثیل های بومی و جهانی ، عامل تشکیل دهنده آثار جدید وی در این دوران می گردد.

دیدگاههای آراتا ایسوزاکی در طراحی

تفکیک عناصر و اجزا , نابرابری اشکال , استقلال ساخت و ساز های ترکیبی , ترکیب بندی عناصر متکثر متجانس , استفاده از استعاره تمثیل های مخفیآشکار اشکال تداعی کننده ی ژاپن و جهان گفت و گو و پیوند با محیط و فرهنگ از طریق آرمان های جهانی . استفاده از مفاهیم انتزاعی علاوه بر بیان مدرنیستی تکنولوژی محو تدریجی شبکه هندسی با بکارگیری عناصری چون عبور خطوط مورب در دیوارها و سقف ها برای خنثی کردن وحدت فضایی عناصر راست گوشه است.

نظرات و عقاید آراتا ایسوزاکی

سبک وی معتقد است هر گونه طراحی باید سرچشمه وجودی خود را از محیط در یافت کند و چون متغیر های محیط متفاوت هستند ، نگاه طراحی و روند رسیدن به الگو نمی تواند از پیش تعیین شده باشد . پس سبک معنی ندارد.

سنت و مدرنیته معماری مدرن ژاپن توشه ای از سنت را با خود همراه دارد. وی در معماری خود از عوامل شناور در فرهنگ گذشته و امروز استفاده می کند .

نهضت معماری نو ژاپن : در این نهضت معماران به دنبال کلیه ویژگیهای ترکیبی معماری بودند نه فقط مدرنیسم ومتابولیسم. وی معتقد است معماری باید به انسان احترام بگذارد.

برخی از آثار آراتا ایسوزاکی

موزه ی هنرهای معاصر لوس آنجلس

 

تالار یادبود نارا

 

تالار شهر نیویورک

ایستگاه راه آهن یوانو در توکیو

بیوگرافی معماران معماری هنر  بیوگرافی

دانشگاه هنر توکیو

بیوگرافی معماران معماری هنر  بیوگرافی

موزه ی هنرهای معاصر لوس آنجلس

بیوگرافی معماران معماری هنر  بیوگرافی

این مجموعه در سال ۱۹۸۰ در لوس آنجلس ساخته شد . حجم کلی ترکیبی از هرم ها و گنبدهاست که در کنار یک حیاط مرکزی جمع شده اند و از قانون تقسیمات طلایی ویین و یانگ پیروی می کنند . بیشتر گالری های مجموعه در زیر زمین قرار دارند و از بالا نورگیری می شوند . همچنین این مجموعه شامل هتل ، آپارتمان و فروشگاه نیز می باشد.

تالار یادبود نارا

بیوگرافی معماران معماری هنر  بیوگرافی

نارا قبل از توکیو و کیوتو پایتخت ژاپن بوده و به همین علت از اهمیت زیادی در ژاپن برخوردار است . شبکه اصلی شهر دست نخورده باقی مانده اما بخشهایی از آن دچار تخریب شده که ترمیم این بخش بر عهده کیشو کوروکاوا گذاشته شد . در سال ۱۹۹۱ مسابقه ای در همین راستا برگذار شد که از میان ۳۰۰۰ نفر شرکت کننده ، تادائو آندو ، ماریو بوتا ، هانس هولاین و کریستین دیوت زامپارک و آراتا ایسوزاکی برگزیده شدند.

پلان مجموعه یک بیضی گون عظیم با محوری ار شمال تا جنوب ( محور اصلی که موازی پلان قدیمی شهر می باشد) می باشد . در یک زاویه ازجبهه های شرقی و غربی تصمیم به الحاق اختیاری و تعمدی به خطوط راه آهن و شبکه ای از خیابان های فرعی شده است . سطح واژگون شده لقبی است که آراتا ایزوزاکی به این مجموعه داده است که گواه صادقانه ای از حد اعلای تعادل و ترکیب میان سادگی فرم وپیچیدگی جزییات واجزای آن است .

این مجموعه شامل یک سالن وسیع با سن و صندلی های متحرک برای اجرای شو وکنسرت های موسیقی ، یک تالار چند منظوره با سطوح افقی متحرک بر ای نمایشگاه و تاتر و یک سالن متوسط موسیقی می باشد . مجموعه به علت عظمت در قالب یک مونومنتال در شهر دیده می شود . طراحی کاملا ساده و یکپارچه است و از کاراکتر و احساسی که در معابد یونان وجود دارد ، استفاده شده است.

پوسته خارجی بنا از پانل های مدولار پیش ساخته ( قابل حمل و نقل آسان ) و به رنگ خاکستری تیره تشکیل شده است . کل استراکچر بنا در طی ۶روز اجرا شده است .

شهری در آسمان

آراتا ایسوزاکی در نیمه دوم دهه ۱۹۶۰ مقاله ای با عنوان شهری که دیده نمی شود منتشر کرد . او در این مقاله ایده متابولیسم را که ایده تعدادی از معماران دهه شصت ژاپن بود مطرح کرد . او معتقد بود که ساختمان می تواند مانند یک موجود زنده رشد کند و با محیط تطبیق پیدا کند . در این طرح ساختمان ها همانند درختانی هستند که رشد می کنند . تنه اصلی شامل تاسیسات زیر بنایی مثل خیابان و خطوط زندگی (آب ، برق و…) می باشد . شاخه ها در حکم ساختمانهایی هستند که به برج های مرکزی وصل می شوند و قابلیت این را دارند که بر اساس نیاز گسترش یابند یا کوچک شوند.

این مجموعه به علت اینکه شامل چند برج می باشد که به هم متصل هستند لقب شهر را از آن خود کرده است . ایده دیگر طرح مگا استراکچر یا سازه غول پیکر بود که در آن زمان مطرح شد . این طرح در دهه شصت که دوران شکوفایی اقتصاد ژاپن بود مطرح شد . در این دوره به علت کمبود زمین بلند مرتبه سازی رواج پیدا کرد . چرا که راه حل مناسبی برای حل مشکلات شهرنشینی بود . این ایده که بعد از ۴۰ سال مورد توجه کارفرمای قطری قرار گرفت و در قطر در حال ساخت می باشد ، مشتمل بر کتابخانه ملی قطر ، بانک بین المللی قطر و برج شیخ می باشد .

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − نه =

بستن